ورود
Instagram Telegram
روش تشخیص عسل طبیعی و تقلبی

lab

تشخیص کیفیت و خلوص عسل برای افراد عادی جامعه کاری بس دشوار و در مواقعی غیر ممکن است.چراکه عسلها با توجه به نوع شهد گیاهانی که زنبور تغذیه کرده دارای رنگ و عطر و طعم های گوناگونی میباشند.اخیرا مشاهده میکنیم که در خیلی از پایگاه های اینترنتی و فضاهای مجازی روشهایی غیر علمی و عامیانه ای مانند آتش زدن عسل،ریختن عسل داخل آب سرد،ریختن روی روزنامه و یا جلوی مورچه و...را ملاک هایی برای تعیین کیفیت عسل اعلام میکنند که واقعا هیچ کدام از این روش ها علمی و اصولی نیست و در هیچ کجای جهان در بین حرفه ای های این صنعت جایگاهی ندارد.اگر قرار بود این روشها کیفیت عسل را تعیین کند این همه آزمایشگاههای تخصصی در سراسر دنیا برای این محصول احداث نمیشد.از طرفی افراد متقلب نیز طوری اقدام به تولید عسل تقلبی میکنند که از همه این آزمون های کوچه  بازاری سربلند بیرون بیاید.

سوال اینجاست که پس چگونه میتوان به خلوص و سلامت عسل پی برد؟ پاسخ ما به شما بصورت شفاف در موارد زیر گنجانده شده است.

تنها راه علمی و دقیق تشخیص کیفیت عسل آنالیز در آزمایشگاه تخصصی توسط فرد ماهر به آنالیز انواع عسل  و قندها میباشد...چه بسا آزمایشگاههایی که در سراسر کشور دایر میباشند ولی متاسفانه از ابزار الات علمی دقیق یا فرد آنالیزگر خبره بهره نمیبرند و گاها در نتایج انالیز انها خطاهایی فاحش رخ میدهد.

در اینجا برای آگاهی و شفافیت بیشتر شما هموطن و بازدید کننده گرامی نتایج و تجربیات حاصل بیش از یک دهه آنالیزهای آزمایشگاهی انواع عسلهای ایران و جهان در مجموعه ایران شهد را بصورت کلی و قابل فهم برای عموم ارایه میدهیم.

معیارهای اندازه گیری کیفیت عسل:

1-درصد قندهای احیا کننده:در عسلهای مرغوب بیش از 74%

2-ساکارز:در  عسلهای مرغوب زیر 1.5 %

3-تست آنزیم دیاستاز: در عسلهای مرغوب positive(مثبت)

4-اسیدیته: در عسلهای مرغوب زیر 20 me/kg

5-رطوبت: در عسلهای مرغوب زیر 16%( برای عسلهای مناطق مرطوب زیر 18%)

6-هیدروکسی متیل فورفورال: در عسلهای مرغوب زیر 20 mg/kg

7-نسبت فروکتوز به گلوکز: در عسلهای مرغوب بالای 1/05 %

موارد دیگری مانند درصد خاکستر،میزان ph،هدایت الکتریکی،میزان اسیدآمینه پرولین،سطح انتی باکتریایی عسل،تست سموم و مواد شیمیایی و ... نیز وجود دارد که بدلیل تخصصی بودن این فاکتورها از ذکر آنها در اینجا خودداری میکنیم.

نکته: میزان ساکارز برخی عسلها با توجه به نوع گیاه غالبی که زنبور از ان تغذیه کرده گاهی بالاتر است....به عنوان مثال عسل درخت سدر یا کنار و همچنین عسل مرکبات و برخی درختان میوه و ...دارای ساکارز بالاتری( بین 2 الی 5 %) میباشند که این مقدار ساکارز کاملا طبیعی بوده و مربوط به نوع شهد گیاه مربوطه هست.

برای دیدن آنالیزهای آزمایشگاهی عسلهای موجود در سایت به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.       

محقق،پژوهشگر و مجموعه دار عسل: ح.کاسب

16 تیر 1396   |   370470 بازدید   |   نمایش نسخه چاپی