ورود
Instagram Telegram
عسل تک گل

2138202-338410-2

عسل تک گل چیست ؟

عسل تک گل به عسلی اطلاق میشود که زنبوران عسل فقط از شهد یک نوع گیاه تغذیه کرده و اقدام به تولید عسل از گلهای آن گیاه کرده باشند.

  آیا واقعا تولید عسل تک گل امکان پذیر است؟

زنبوران عسلی که برای جمع اوری شهد گلها کندو را ترک میکنند همواره طیف گسترده ای از گلهای موجود در اطراف کندو را مورد بازدید و بررسی از نظر میزان کیفیت و کمیت شهد و جذابیت برای خودشان قرار میدهند و همیشه بهترین گلها را برای تولید عسل انتخاب میکنند.حال اگر محل اسکان کندوها مثلا در کنار یک مزرعه یونجه یا باغ مرکبات و ...باشد بی شک پوشش گیاهی غالب همین گلهای نام برده هستند و شهدغالبی که به کندو توسط زنبوران حمل میشود شهد این گیاهان بوده و عسل تولیدی نیز دارای رنگ،طعم،عطر و خواص منحصر بفرد این گیاهان است.

اما در کوهستانها و دشتها هیچ گاه نمیتوان پوشش گیاهی را بصورت تک گل و در مقیاس وسیع مشاهده نمود چراکه طبیعت دارای تنوع بیشماری از گیاهان دارویی بوده که زنبوران عسل همواره بهترین انها را از نظر جذابیت کیفیت و کمیت شهد انتخاب و اقدام به تولید عسل میکنند.حال اگر مثلا پوشش گیاه آویشن در منطقه کوهستانی بیشتر باشد عطر و طعم و رنگ عسل گرایش به این گیاه دارد و میتوان عنوان کرد که عسل تولیدی یک عسل چندگیاه با گیاه غالب آویشن است.

درکشور ما نیز مزارع وسیعی از گیاهان شهد زایی چون گشنیز-شوید-جعفری-ریحان-سیاهدانه-سماق-رازیانه-مریم گلی-گل گاوزبان-اسطوخدوس-آفتاب گردان-کلزا-پنبه-یونجه-شبدر- و... و همچنین باغاتی چون مرکبات-بادام-اکالیپتوس و ...وجود دارند که هرساله در هنگام شهد دهی این گیاهان زنبورداران کلنی های خود را در این مزارع و باغات اسکان داده و اقدام به تولید عسلی تقریبا تک گل بنام همین گیاهان میکنند....البته لازم به ذکر است که گرفتن عسل تک گل لازمه داشتن کلنی هایی پرجمعیت قوی و سالم با نژاد کوشا در کنار وجود سطح زیر کشت وسیع این گیاهان( چندین هکتار بصورت متمرکز) میباشد.

ذکر این نکته حایز اهمیت است که هرچقدر زنبوران عسل در معرض گیاهان دارویی متفاوت تری باشند کیفیت عسل تولیدی از نظر تنوع املاح معدنی  و سطح پلی فنول ها و فلاونوئیدهای موجود بالاتر بوده...به همین منظور زنبورداران حرفه ای از اوایل بهار تا اواخر تابستان چندین مرتبه اقدام به کوچ کندوهای خود کرده تا بتوانند زنبوران را در معرض پوشش گیاهی متفاوت تری قرار دهند و عسل تولیدی کیفیت بالاتری داشته باشد.

گرچه امروزه با روشهایی ابتکاری مثلا اینکه بوسیله شربتهای مصنوعی اغشته به عطر نوع خاصی از گیاهان زنبوران را عادت به جمع اوری از شهد این گیاهان میکنند تا بتوانند مثلا عسلی تقریبا تک گل تولید کنند که این روش عمومیت ندارد و در برخی کشورها بصورت محدود رایج است.

نتیجه اینکه تهیه عسل تک گل در طبیعت از  گیاهان وحشی خودرو به دلیل عدم تراکم  این گیاهان در مقیاس وسیع  تقریبا غیر ممکن میباشد و نام گذاری این دسته عسلها با نام عسل چندگیاه  و درج نام چند گیاه غالب آنها به حقیقت نزدیک تر  وشایسته تر است.

12 مرداد 1396   |   272908 بازدید   |   نمایش نسخه چاپی