ورود
Instagram Telegram
شاخص گلیسمی عسل ها :

 cover_98208_1 

شاخص گلیسمی (glycemic index)  معیاری را  به ما نشان می‌دهد که از این طریق به کربوهیدرات‌هایی با اثرگذاری کند (کربوهیدرات خوب) و کربوهیدراتهایی با اثرگذاری تند(کربوهیدرات بد) پی ببریم.

برخی مواد غذایی می‌توانند قند خون را بسرعت تحت تاثیر قرار دهند. این اتفاق به این دلیل است که بدن می‌تواند کربوهیدرات‌هایی مانند قند تصفیه شده و نان را خیلی آسان‌تر از بقیه مواد غذایی به گلوکز تبدیل کند. بدن از این منابع بیشتر از بقیه منابع کربوهیدراتی دیرهضم مانند سبزیجات و غلات کامل، برای تامین انرژی خود استفاده می‌کند. با خوردن بیش‌از حد این کربوهیدرات‌های با جذب آسان، کنترل قند خون حتی با انسولین و دیگر داروهای کنترل دیابت نیز کار آسانی نخواهد بود.

باذکر این مقدمه حال توضیح میدهیم که شاخص گلیسمی یا گلایسمیک چیست؟

شاخص گلیسمی که بصورت یک داده عددی نمایش داده میشود نشان دهنده این است  که کربوهیدرات داخل غذا با چه سرعتی به گلوکز تبدیل می‌شود. دو ماده غذایی با میزان کربوهیدرات یکسان، می‌‌توانند شاخص گلایسمی متفاوتی از خود نشان دهند.به زبان ساده تر شاخص گلایسمیک یک مقدار ارزیابی شده برای غذاها بر اساس سرعت افزایش سطح قند خون در اثر مصرف آن‌ها است.

در مورد رابطه بین  مصرف انواع عسل طبیعی و دیابت  شاخص گلیسمی از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که این شاخص در عسل با منشا گیاهان مختلف عددهای متفاوتی را نشان میدهد. شاخص گلیسمی با نماد اختصاری  GI شناخته میشود و برای هر ماده غذایی خصوصا خانواده کربوهیدارتی عدد واحدی دارد.امروزه در بسیاری از کشورهای جهان بوسیله این اعداد پی به مضر بودن یک ماده غذایی برای طیف بیماران دیابتی میبرند. شاخص گلیسمی در مواد غذایی بین دامنه عددی 0 تا 100 قرار میگیرد که گیاه استویا دارای شاخص 0 و گلوکز دارای شاخص 100 است.شاخص گلیسمی عسلها با منشا گیاهی مختلف متغیر است که در عسلهای مختلف بین 33 تا 70 بوده که این نشان دهنده این است که عسلهای مختلف تاثیر متفاوتی در بالا بردن سطح قند خون دارند.
طبق تحقیقاتی که در کشورهای مختلف بر روی بیماران دیابتی صورت گرفته مشخص شد که این افراد باید مواد غذایی باشاخص زیر 70 را در سبد غذایی خود قرار دهند که عسل طبیعی نیز جزو این دامنه قرار میگیرد.

بین دو عسل خام و حرارت ندیده وعسل پاستوریزه شده و حرارت دیده مشخص شد که عسل خام گرما ندیده شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به عسل گرما دیده دارد.همجنین با بررسی میزان نسبت قندهای فروکتوز به گلوکز مشخص شد هر چه درصد قند فروکتوز در یک عسل بالاتر باشد شاخص گلیسمی عدد پایین تری نشان میدهد.

با توجه به موارد فوق الذکر نتیجه گیری میکنیم که عسلهای خام حرارت ندیده با درصد بالاتر قند فروکتوز شاخص گلیسمی پایین تری را نشان میدهند که برای استفاده افراد دیابتی مناسب تر میباشند.
در آخر توصیه میکنیم که افراد دیابتی البته با مشورت پزشک متخصصشان روزانه 20 الی 30 گرم عسل طبیعی با در نظر گرفتن موارد بالا به عنوان منبع قندی مفید و البته سرشار از انتی اکسیدانی استفاده کنند.
امید است  که با تهیه عسل سالم سلامتی را برای خود و خانواده به ارمغان بیاورید.

19 فروردین 1399   |   460312 بازدید   |   نمایش نسخه چاپی