ورود
Instagram Telegram
بره موم چیست؟

photo_2017-07-07_10-28-16_1

✍️بره موم چیست؟
🐝از دیگر تولیدات زنبور عسل ماده ای شبیه موم ولی تیره تر از آن بنام بره موم یا propolis است. حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه ای تیره متغیر است. با توجه به محل جمع آوری، رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و ویژگی و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهانی دارد که در هر منطقه زنبور از آن استفاده می کند بره موم در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبناک می شود.
🐝بره موم حاوی حدود ۵۰% صمغ۳۰% موم ۱۰% اسیدهای چرب ضروری ۵% گرده گل و ۵% دیگر آن نیز از ترکیبات آلی، ویتامینها و سایر عناصر معدنی مانند نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس است. ترکیبات و میزان هر یک از مواد داخل بره موم بسته به مکان، زمان جمع آوری و روش تولید آن متفاوت است.
🐝زنبور ابتدا تکه های رزین یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه برخی درختان را به وسیله پاهای عقب در قطعات دهانی جدا می کند و سپس آنها را به کمک بزاق دهان نمناک و مواد مخصوصی را که از غدد آرواره ای ترشح می شود را به آن اضافه نموده و شکل حبه مانند به آن می دهد. در نهایت به وسیله آرواره ها حبه ها را داخل سبد گرده قرار داده و به کندو حمل می نماید.
🐝 بره موم قویترین ضد میکروب وآنتی بیوتیکی است که در طبیعت وجود دارد.

خواص بره موم :

این ماده خارق العاده، خواصی شامل اثر ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد میکروبی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان ،ضد سرطانی دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.
در بسیاری از کشورهای اروپایی از بره موم برای درمان انواع سرطان بهره میگیرند .

محقق و پژوهشگر عسل: ح.کاسب

16 تیر 1396   |   187334 بازدید   |   نمایش نسخه چاپی