ورود
Instagram Telegram
درمان زخم ها با عسل طبیعی

manuka-honey-to-heal-wounds-640x364

درمان زخم ها با عسل:

عسل طبیعی از دیر باز همواره در درمان انواع زخمها در بین ملل مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

امروزه با پیشرفت جوامع و صنعتی شدن فراورده های دارویی پزشکی در درمان زخمها طیف وسیعی از داروها و پمادهای شیمیایی نقش ایفا میکنند که بسیاری ازاین فراورده ها درکنار اثرات درمانی عوارض جانبی بسیاری را برای مصرف کننده بجا میگذارند.علاوه بر این باید هزینه ایی بس گزاف هم برای آنها پرداخت نمود.از این رو استفاده از داروهایی با منشا طبیعت همواره مورد توجه بشر بوده که در اینجا به نقش معجزه اسای عسل طبیعی در درمان زخمها و خواص انتی باکتریایی و ضد میکروبی ان اشاره میکنیم.

چگونه عسل در درمان زخمها موثر است؟

در عسل طبیعی ماده ای بنام پروکسید هیدروژن به کمک آنزیم گلوکز اکسیداز تولید میشود.پراکسید هیدروژن در بیمارستانها به عنوان ضد عفونی کننده کاربرد داشت که باید در غلظت های بالا بر زخمها استعمال میشد که این امر باعث اسیب به بافتهای سالم نیز میشد.اما در عسل طبیعی با اینکه مقدار این ماده بسیار کمتر از حد مورد استعمال بیمارستانی هست اما گذاشتن عسل بر روی زخمها ضمن جلوگیری از تهاجم و تخریب میکروب ها اسیبی نیز به بافتهای سالم نمیرساند.جالب اینجاست طبق تحقیقات انجام شده حتی با رقیق کردن عسل تا میزان 10 برابر هم قدرت میکروب کشی این ماده تغییری نمیکند و بالعکس فعالیت انتی باکتریایی ان نیز افزایش میباید.به زبان ساده تر وقتی عسل بر روی زخم قرار میگیرددر اثر تراوش پلاسما از زخم رقیق تر شده و در مبارزه با میکروب ها و عوامل عفونت کارامد تر عمل میکند.امروزه شرکتهای دارویی بسیاری پانسمانهای اماده اغشته به عسل جهت پانسمان زخمها تولید و روانه داروخانه ها و مراکز درمانی کرده اند یا از پمادهایی با پایه عسل و موم و زل رویال برای درمان زخمها بهره جسته اند.

استفاده از عسل در زخمها باعث مرطوب و نرم شدن بافت زخم شده و هنگام تعویض پانسمان مانع از چسبندگی و ایجاد پارگی یا خونریزی و درد درمحل زخم شده میشود.

عسل به واسطه وجود انزیم کاتالاز ترمیم بافت پوست را سرعت بخشیده و از  خونریزی و تاول زدن سوختگی جلوگیری میکند و با رساندن مواد مغذی نهفته در خود باعث طراوت موضع میگردد.خاصیت میکروب کشی عسل به علت فشار اسمزی بالای عسل است  که بسرعت اب موجود در میکروب ها را جذب کرده و سبب نابودی میکروب ها میشود.

عسل همچنین خاصیت ضد قارچی دارد.آلودگی های قارچی پوستی با قارچ های درماتوفیت رایج که معمولا بدلیل ضعیف ایمنی میزبان با باکتریهای عفونی همراه هست  بوسیله عسل طبیعی درمان میشوند.

خواص ضد میکروبی وانتی باکتریایی عسلها با توجه به منشا گیاهی انها متغیر میباشد. اما به طور کلی انواع عسل طبیعی خاصیت ضد میکروبی و انتی باکتریایی داشته که در بین انها عسلهای چند گیاه با منشا گیاهان کوهستانی در اولویت میباشند.

برای استفاده خانگی و بهبود زخمها میتوانید ابتدا موضع زخم را با اب جوشیده ولرم خوب تمیز کرده سپس مقداری عسل بر روی گاز استریل ریخته و برروی تمام سطح زخم قرار دهید.این عمل را هر 4 ساعت یکبار تا بهبودی کامل تکرار کنید.

23 اردیبشهت 1399   |   398420 بازدید   |   نمایش نسخه چاپی