ورود
Instagram Telegram
موم زنبور عسل و باید ها و نبایدها

عسل-کوهی-عسل-وحشی-cliff-honey-digiasal.com-29 

موم چیست و چگونه تولید میشود؟

موم طبیعی زنبور یا Beeswax  توسط 8 غده شکمی زنبوران کارگر تولید و  به شکل سلولهای  6 ضلعی بصورت کاملا مهندسی شده بافته و جهت نگه داری و ذخیره عسل و گرده گل وهمچنین پرورش لاروها از آنها استفاده میشود.

مصرف موم از دیرباز همیشه مورد توجه انسانها بوده و در عصر حاضر هم بسیاری از مصرف کنندگان تمایل به مصرف عسل موم دار دارند.

حال سوال اینجاست ایا مصرف موم برای انسان مفید میباشد؟

برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا ذکر نکاتی حایز اهمیت هست

زنبور عسل برای تولید 1 واحد موم نیازمند مصرف 8 الی 10 واحد از عسل تولیدی خود است.با این توصیف اگر قرار باشد تمام موم مصرفی کندو توسط زنبوران کارگر بصورت کاملا طبیعی بافته  شوند زنبورداران با کاهش چشمگیر محصول اصلی یا همان عسل در زنبورستان مواجه خواهند شد.برای جلوگیری از این امر از برگه عاج شده موم که در کارگاههای موم سازی تولید میشوند زنبورداران بهره برده و انها را که به صورت ورقه ای با مساحت مساوی سطح قابهای چوبی بوده به سطح کادر قابها متصل میکنند و سپس زنبوران بر روی این پایه مومی  اقدام به بافت سلولهای 6 ضلعی میکنند تا در مصرف موم صرفه جویی شود.

اما متاسفانه در کارگاههای موم عاج کنی در بیشتر مواقع از مومهای ناسالم و الوده که دیگر در کندو قابل بهره بری نیستند استفاده میشود و گاها با پارافین مخلوط وبعد از  حرارت دادن و پرس کردن بصورت برگه موم در فروشگاههای لوازم زنبورداری در اختیار زنبورداران قرار میگیرند. بسیاری از این برگه های موم بازیافت شده دارای الودگیهایی شیمیایی فراوانی نیز  هستند که سلامت انسان را به خطر می اندازند.

diba-karafarin1-karafarinenab

cda6a3177bf03db3b3ddce750bbdf0fb-e1517336517841-1

نکته قابل تامل دیگر این است که دستگاه گوارش انسان قابلیت هضم موم زنبور عسل را  بصورت کامل نداشته و بعد از بلع از مخرج دفع میشود لذا دارای ارزش تغذیه ای چندانی نیستند.

با شرح موارد بالا توصیه میکنیم از مصرف عسل موم دار تا جای ممکن خوداری کرده و تنها از  محصول شهد طبیعی یا همان عسل استفاده کنید.چنانچه تمایل به مصرف عسل مومدار دارید از مومهای کاملا خودبافتی که معمولا توسط کندوهای سبدی سنتی یا مومهای کندوهای وحشی در طبیعت که دارای برگه موم زنبورداری نیستند  استفاده کنید البته سلامت این دسته از مومهای خودبافت سنتی بستگی به روش  کار زنبوردار و نوع داروها و زمان مصرف انها در کندو دارد که نیاز به تخصص فراوان داشته که  تشخیص این  امر در توان اکثر افراد و مصرف کنندگان نیست.

امروز در صنعت زنبورداری دنیا  از موم زنبور عسل در ساخت کرمها و مواد ارایشی بهداشتی و همچنین صنعت شمع سازی بر پایه طبیعی و براق کننده ها  و ...استفاده میشود .همچنین موم زنبور عسل دارای خواص اثبات شده برروی التیام زخم ها و  پوست و مو میباشد که این امر منجر به استفاده از موم بصورت موضعی  و غیر خوراکی شده است.

3 مهر 1399   |   188395 بازدید   |   نمایش نسخه چاپی